Ir al contenido principal

VISCA LA NOSTRA TRIBU PURA I CATALANA! (UNA RESPOSTA A L'ANDREU BARNILS DE VILAWEB)

La situació lamentable de l'educació pública (pels seus resultats tan baixos i pel malestar de docents i de famílies) porta alguns periodistes, pensadors i divulgadors a repensar l'escola catalana. En Gregorio Luri, al qui sempre recordo atent i agut en les seves crítiques i les seves propostes, qüestiona els models educatius des de la mirada del pedagog que analitza els canvis didàctics, les atzagaiades, les ocurrències que sovint ens cauen al damunt (l'educació emocional, Innovamat, i un etc molt llarg). 

Però també hi ha qui, molt lluny de les reflexions pedagògiques dels pensadors com Luri, proposa altres solucions des d'una perspectiva més tribal, més essencialista. Fa pocs dies, un periodista de "Vilaweb", impasible el ademán, va fer una proposta que es veia venir: es tracta de crear dues línies paral·leles d'escola pública (tal com es fa al País Basc). Una línia d'escola en català, monolingüe, i una altra línea d'escola en castellà. I que cada família esculli quina li agrada més per als seus fills i les seves filles. El motiu? El periodista de Vilaweb ha detectat la queixa de moltes famílies: el meu fill només parlava en català i l'escola l'ha espanyolitzat. El periodista de Vilaweb creu que aquesta espanyolització del seu fill és un desastre al qual cal posar-li remei. Un remei que demana una despesa del pressupost públic extraordinària, com qualsevol persona amb dos dits de front es pot imaginar.

Desconec quina és la ideologia dels periodistes i pares i mares en general que lamenten l'espanyolització dels seus fills a causa del contagi lingüístic a l'aula. Tal vegada creuen en el mestissatge cultural, en les bondats de la globalització, en els avantatges de la cosa universalista i etcètera. O tal vegada creuen que cal mantenir els seus fills i filles en una bombolla d'estricta catalanitat, de puresa, d'ortodòxia. Que el meu fill només escolti Oques Grasses però mai Bad Bunny i molt menys K-Pop. O potser sí al K-Pop perquè no és espanyol però un no rotund al Bad Bunny perquè és un hispano. Mai no sabrem què dirien les mares i els pares essencialistes si a l'aula del seu fill hi arribessin anglesos i alemanys. El problema és que hi arriben llatinoamericans i magrebins i que els magrebins han adoptat el castellà enlloc del català (i sembla que ningú no en vulgui comprendre el motiu).

La proposta de la tribu és recloure's en la tribu, tancar fronteres, posar un mur a l'escola. Si vostè parla en castellà matriculi el seu fill a la línia B però no me'l matriculi a la línia A perquè contaminarà el meu fillet. El meu fill és pur i vull que ho continuï sent.

Imagino que els presservadors dels valors de la tribu demanaran aviat pubs i discoteques segregats per a catalanoparlants (el seus fills creixeran, malgrat tot), bars diferenciats, universitats i, a poder ser, que en el transport públic es distingeixi entre la zona per a catalanoparlants (a la part davantera) i per a xarnegos i demés (a la part posterior). O tal vegada aniran una mica més enllà: caldria advertir que hi ha un autobús 47 per a catalanoparlants i un autobús 47 per a la resta dels parlants. I cal advertir que ningú no es faci el llest, perquè als autobusos exclusius per a catalanoparlant hi haurà voluntaris de la Plataforma per la Llengua (la ONG més ben subvencionada de Catalunya) que faran preguntes capcioses als usuaris, per tal de detectar pressumptes farsant: quan el voluntari de la Plataforma per la Llengua detecti un rostre pressumptament espanyol o forani en general, li farà aquesta pregunta:

-Si us plau, substitueixi el complements directe i indirecte de la frase següent pels pronoms febles escaients: "La Maria ofrena una flor a l'altar de la Moreneta. Pensi-ho bé, perquè hi ha diverses respostes i tan sols una d'elles identifica la persona catalana: La Maria li la ofrena? La Maria la li ofrena? La Maria la li la? La Maria li la la? Maria la la li?.

Estic convençut que l'infant que hagi estat escolaritzat en una escola catalana respondrà correctament, i que així aconseguirem presservar la puresa de la tribu tan maltractada per la maldat dels espanyols i del món sencer, que està obsedit en liquar la nostra essència.

La idea d'una escola segregada es deu a en Jordi Pujol, el polític corrupte i ara massa gagà per afrontar les seves responsabilitats penals. A ell se li va acudir crear dues línies separades quan va esdevenir president de la generalitat per primer cop. I fou justament el Partit dels Socialistes, a través de la Marta Mata, qui va aconseguir crear una escola única, i qui va conjuminar el concepte de la immersió lingüística. Paradoxalment, son els polítics nacionalistes els qui s'entestaven a dir, fins fa poc, que la immersió lingüística era un "model d'èxit". I ho han dit fins ara, quan ja és indefensable i ridícul.

Ara per tant, al nacionalisme li toca rebutjar el model immersiu i proposar la segregació, i ho fan quan el govern regional no està en mans del nacionalistes, un factor que resulta curiós. Ho proposen, també (i curiosament) quan el senyor Trump expulsa immigrants i aixeca murs i bombardeja infidels, quan el senyor Abascal i la senyora Orriols proposen expulsar els que de fora vingueren. No deu ser casualitat. Tal vegada algú somnia en una tribu pura a l'estil del poblat de l'Àsterix, el que es va resistir a la civiltzació i al dret, el qui es va mantenir pur gràcies a una poció màgica.

Comentarios

  1. La Maria li la ofrena? La Maria la li ofrena? La Maria la li la? La Maria li la la? Maria la la li?.
    Jooooo...pos como que no la endivinao ¡

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. En el caso de no saber la respuesta correcta, que lo sepas que te mandan para la parte del fondo del autobús y te ponen una sanción de 200 euros.

      Eliminar
    2. Mare de déu beneït¡¡¡¡¡¡¡ Crec en tots els sants de la guia de carrers de Barcelona, ​​a la Sagrada Família , encara que no m'agradi un pèl pel Disneylàndia que s'ha fet; als pobles de l'interior, i a Monistrol, Reginals i Biges i Riells.
      No em maneu per al seient del darrere. I no em toqueu el calerons ¡¡¡

      Eliminar
  2. !Ay!Pero si los que tuvimos más interés, para que la escuela fuera catalana,en catalán, fuimos los de fuera.Hoy día mis hijos,cincuentones y cuarentones lo escriben y lo hablan.Una misma sociedad.
    Saludos

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Pues ya lo ves, ahí está la paradoja. Ellos no quieren ser una misma sociedad, si no dos sociedades separadas por un muro.

      Eliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

EL NIÑO SE NOS HA GRADUADO... ¡A LOS 12 AÑOS!

Por estas fechas se gradúan niños de Infantil 5 y de Sexto de Primaria. La fiesta de la graduación incluye discursos, tarimas, música, birretes comprados en el bazar chino del barrio, diplomas, trajes, cita en la peluquería la tarde anterior, fotos en el Photocall bajo un arco del triunfo formado por globos multicolores, jolgorio, madres y padres (con atuendo de Zara) grabando vídeos, aplausos, alguna lagrimita. Quizás nadie haya contado que el grado (lo que permite hablar de "graduación") es algo que se obtiene al culminar los estudios universitarios, pero la verdad es incómoda, molesta, impertinente y, sobre todo, algo que no importa demasiado. Si hay una mentira disponible más bella que la verdad, siempre vamos a preferir la mentira. O la mentirijilla, que ya no se distingue de las gran mentira. Ahora los niños y las niñas se gradúan a los 5, luego a los 12 por segunda vez y quizás al terminar la universidad otra vez, por fin. Todos tendrán un diploma y especialmente esa f...

APOTEOSIS DEL PATÁN

Cuando yo era niño o muy joven, estaba convencido de que el paso de los años adorna a los hombres y a las mujeres con un barniz de sabiduría, saber estar, sensatez, raciocinio e intelectualidad. Pensaba, incluso que a mi me sucedería lo mismo por una ley natural. Los árboles, por ejemplo, son más sólidos y serios a partir de cierta edad, proveen de sombras más reconfortantes e incluso son más bellos, y un mayor número de pájaros pueden albergarse entre sus ramas seguras y consistentes. En aquellas edades tempranas, las expresiones que se referían a un "viejo verde", por ejemplo, me sonaban a chascarrillos o a chistes, ya que daba por supuesto que un hombre viejo debía ser, por imperativo natural, un hombre sabio y equilibrado, algo así como un filósofo, un Platón o un Sócrates. Pero el argumento de la obra era otro, y eso lo descubrí más tarde. A día de hoy, una vez en los sesenta, la edad me parece una ilusión y un engaño, y he descubierto que no hay nada noble en el envejec...

APRENDIENDO ESTOICISMO

Ser un eterno aprendiz es una buena opción vital. Así lo hicieron muchas de las personas que admiro. Del mismo modo que detesto a quienes se pretenden sabios, expertos o muy listos. Parafraseando a un filósofo mítico, a medida que uno envejece solo tiene una certeza: que cada vez sabe menos, que solo sabe que desconoce, que duda, que no hay más certezas que la anterior. Es más bien una actitud, una forma de actuar. Al fin y al cabo, solo conocemos actos y son ellos quienes mejor nos definen, más allá de las supercherías psicológicas. No es por casualidad que lo que más me gusta de la Bíblia sean los "Hechos de los apóstoles". Creo que el libro que les reseño trata de eso: de personas (o de personajes) que hacen cosas, que escriben, que cometen atrocidades o bondades atroces. Como el diablo de Goethe, algunos hacen el bien queriendo hacer el mal. Y a veces sucede lo peor: que algunos hacen el mal queriendo hacer el bien, que ya tiene narices. Son relatos desenfadados, gozosos,...